Trombocytopatie polekowe

Wiele leków zaburza czynność płytek krwi poprzez hamowanie wewnątrzpłytkowej przemiany kwasu arachidonowego lub modyfikowanie błony płytkowej. Najczęstszą przyczyną trombocytopatii polekowych jest przyjmowanie preparatów kwasu acetylosalicylowego (ASA). Hamuje on nieodwracalnie cyklooksygenazę, czego skutkiem jest zatrzymanie syntezy tromboksanu w płytkach krwi. Poza tym wywiera on niekorzystny wpływ na jakość trombiny i fibrynogenu.

Jednorazowe podanie ASA powoduje, iż działanie przeciwpłytkowe tego leku utrzymuje się przez około 4-12 dni. Ryzyko powikłań krwotocznych w czasie przyjmowania ASA wzrasta, gdy dołączają się inne przyczyny zaburzające hemostazę, a także w związku z zabiegami operacyjnymi. To sprawia, iż stosowanie ASA u chorych na hemofilię lub inne skazy krwotoczne, a także przed zabiegami neurochirurgicznymi, okulistycznymi i z zakresu chirurgii plastycznej jest przeciwwskazane.

Inne niesteroidowe leki przeciwzapalne podobnie jak ASA hamują agregację płytek i mogą powodować wydłużenie czasu krwawienia. Upośledzenie czynności płytek ma miejsce podczas stosowania leków (tiklopidyna, klopidogrel) w profilaktyce zakrzepicy tętniczej.

Antagoniści GP IIb/IIIa (abciksimab, tirofiban) powodują powstanie obrazu klinicznego podobnego do trombastenii Glanzmanna. Dekstrany również wydłużają czas krwawienia i działają przeciwzakrzepowo. Heparyna często prowadzi do umiarkowanej małopłytkowości, a leki fibrynolityczne (streptokinaza, urokinaza, tkankowy aktywator plazminogenu) zaburzają czynność płytek. Natomiast antybiotyki ß-laktamowe jak penicylina, ampicylina czy cefalosporyny upośledzają funkcję płytek w sposób istotny klinicznie.

Milena Szewruk

Literatura:
1) A. Szczeklik: "Choroby Wewnętrzne", Tom II.
2) F. Kokot: "Choroby Wewnętrzne", Tom II.

Zobacz pytania do lekarza na Forum Hematologia | Dodaj swoje pytanie »
  • Ziarnistość toksyczna w granulocytach

    Magda: Witam! Zdaję sobie sprawę z tego, że forum nie jest dobrym miejscem na stawianie rozpoznań czy wnikliwą analizę badań, zawsze się tego wystrzegam..ale czekając na wizytę u hematologa chciałabym dowiedzieć się czegoś konkretnego o ziarnistości toksycz...

    majk: hej Może świadczyć o odczynie białaczkowym (nie mylić z białaczką!!! ) występującym w wielu chorobach np. zapalnych. Hematolog powinien zlecić dodatkowe badania...

  • Szpiczak Thalidomide-

    Michał: Witam Mam 39lat W grudniu 2014r zdiagnozowano u mnie szpiczaka mnogiego Po wielu badaniach 2x szpik, genetyka, rentgen ze względu na zmiany w potylicy zostałem skierowany do szpitala aby rozpocząć leczenie schematem VTD VELCADE-Thalidomide-Dexa...

    Michał: LEK UDAŁO SIE ZAŁATWIĆ Bardzo dziekuje za wsparcie Leczony jestem na hematologii w Koperniku ŁÓdź Poza tą wpadką nie moge powiedzic złego słowa Procedury zatwierdzenia w ministerstwie trwają podobno miesiąc, a wydaje mi się że bir...

  • Po przewbytymchłoniaku DLBCL z rozlanych B w 2010 prodejrzenie progresji

    Paulina: Witam wszystkich serdecznie dużo by tu pisać ale napisze w skrócie przebyłam chłoniaka DLBCL w 2010 roku w 2011 w pet ct wyszła remisja.Kontrolnie zrobiłam tk klatki piersiowej wyszla zmiana 36 mm,,pani dr z przychodni powiedziala ze to prawdopodobni...

    zenon: http://zenondarmetko.fgxpress.com/?lang=pl...